Medialny wizerunek Rosji


            Wielu Polaków, niczym Czepiec z dramatu Wyspiańskiego „Wesele” może zadawać pytanie: Cóż tam Panie w polityce? (…) W końcu wiele rejonów świata jest zbyt odległych i niedostępnych, a jedyną wiedzę, jaką można nabyć jest przedstawiona przez dziennikarzy w mediach.  Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę pewną znaczącą cechę współczesnego świata -  nadmiaru informacji. Rośnie liczba źródeł, spadają koszty przesyłki i zmniejszają się inne bariery hamujące rozprzestrzenianie się informacji.[1] Nadmiar informacji powoduje zjawisko szumu informacyjnego, które jak opisał to T.Dąbrowski, wywołuje stan przeciążenia informacyjnego, wynikającego z ich ograniczonych zdolności przetwarzania, a to z kolei prowadzi do podejmowania decyzji i pogorszenia się ich jakości.[2] Nie ma żadnych wątpliwości, że media odgrywają istotną rolę w kształtowaniu obrazu rzeczywistości. Docierają do szerokiego grona odbiorców, rozprzestrzeniając informacje, a jednocześnie mają zdolność do przyciągania i koncentrowania uwagi opinii publicznej na zagadnieniach, osobach bądź organizacjach, które stały się przedmiotem przekazu medialnego.[3] Jak w takim razie media kreują medialny wizerunek Rosji – kraju, który choć jest położony dość blisko naszego państwa, to w rzeczywistości wydaje się być bardzo odległy i zarazem tajemniczy?
            Zanim jednak przejdę do dalszej części, warto wyjaśnić kluczowe pojęcie, które może być niezbędne do dalszej analizy. Czym jest wizerunek? Według strony wizerunek.blox.pl wizerunek to wyobrażenie, jakie funkcjonuje w opinii publicznej w związku z daną osobą lub instytucją.[4] Podobną definicję można znaleźć w Innym Słowniku Języka Polskiego PWN, wizerunek czegoś to wyobrażenie jakie mamy o tym lub jakie przekazujemy innym np. w książce lub filmie.[5] W Słowniku terminologii medialnej wizerunek jest definiowany jako ogólny obraz w oczach opinii publicznej.[6]
            Do analizy wizerunku medialnego Rosji wybrałam artykuły prasowe z gazety „Angora”, która jest przeglądem prasy zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Najczęściej artykuły o Rosji pojawiają się w części „Peryskop” powstałej w 2001 roku i będącej przeglądem prasy zagranicznej. W swojej pracy skupię się na analizie artykułów pojawiających się w 2016 roku, ponieważ nie działo się w nim nic aż tak znaczącego jak wybory na prezydenta, czy choćby Zimowe Igrzyska Olimpijskie, a pragnę przedstawić z czym na co dzień  mieszkańcy Rosji się zmierzają, a przy okazji obalić kilka spornych kwestii związanych z tym krajem. Według „Angory” w tym roku kwestie rosyjskie nie były aż tak warte wyśmiania, żeby trafić na okładkę tygodnika (warto w tym miejscu wspomnieć, że mają one raczej humorystyczny charakter). Okładki z Rosją najwcześniej patrząc wstecz pojawiły się w 2014 roku w numerze jedenastym i czterdziestym piątym. Pierwsza wiązała się z nominacją Prezydenta Putina do nagrody Nobla i humorystycznym pytaniem komu ją zabierze, druga natomiast pojawiła się w odpowiedzi na rzekomą chorobę Prezydenta wraz z zabawnym podpisem, że rakowi trzeba zakręcić gaz, mający oczywiście podtekst czysto polityczny i odnoszący się do zakręcania kurka gazu dla Europy.
            Aby w sposób bardziej dokładny przeanalizować artykuły prasowe i żeby móc lepiej przedstawić jak Polacy widzą Rosję, postanowiłam przeprowadzić ankietę, odnoszącą się do medialnego wizerunku tego kraju.[7] Ankieta składała się z pięciu pytań. Pierwsze pytanie brzmiało: z kim, czym kojarzy Ci się Rosja? Najczęściej, bo aż pięćdziesiąt jeden ankietowanych wskazało Władimira Putina. Staje się on pewnym symbolem Rosji, a nawet zastanawiałabym się, czy nie pewnym synonimem tego kraju. W końcu większość prezentowanych przeze mnie artykułów dotyczy właśnie prezydenta. Również to właśnie on był zaprezentowany na okładce „Angory”,  jeżeli już pojawia się sprawa rosyjska, warta nieco humorystycznego spojrzenia. Na drugim miejscu pojawia się wódka (czterdzieści cztery odpowiedzi), co mimo wszystko może wydawać się lekko zaskakujące. Różne źródła podają różnolite dane odnośnie największego spożycia alkoholu na świecie przez państwa, ale mimo wszystko jedno się zgadza u wszystkich – nigdzie Rosja nie zajmuje pierwszego miejsca. Przykładowo, według strony World Atlas, Rosja zajmuje aż (!) czternaste miejsce, ustępując między innymi Węgrom, Andorze, Białorusi czy Estonii.[8] Następne odpowiedzi jakie się pojawiały się w ankiecie dotyczyły między innymi postaci historycznych (Józef Stalin – osiem odpowiedzi), sytuacji w kraju (bieda – pięć odpowiedzi, zima - cztery odpowiedzi), a także pewnych stereotypowych słów określających Rosję i jej mieszkańców jak debile, chamstwo, idiotyzm czy gopnik (po jednej odpowiedzi). Pragnę zaznaczyć, że praktycznie oprócz Prezydenta Władimira Putina i kilku pojedynczych słów (jak odpowiedź car) przedstawionych w tej części, nie pojawiły się w analizowanych artykułach. W takim razie skąd biorą się skojarzenia ankietowanych?
            Na to może spróbować odpowiedzieć kolejne pytanie z ankiety –  z czego czerpiesz wiedzę o Rosji? Ponad siedemdziesiąt osiem procent ankietowanych odpowiedziało, że z internetu.  Jeżeli ankietowani swoją wiedzę o Rosji czerpią ze stron jak demotywatory, kwejk czy z nonsensopedii, gdzie Rosja przedstawiana jest jako  królestwo na skraju lasu i nędzy, zamieszkane przez przedstawicieli handlowych i dziwnie sepleniącą swołocz w czerwonych muszkach.[9], a także prześmiewczych fanpage’ów na Facebooku, jak „Tymczasem w Rosji” lub „To jest Rosja, tego nie ogarniesz” to nie można być zdziwionym o dość stereotypowym podejściu do tematu. Dla przykładu chciałabym przedstawić dwa prześmiewcze memy. Pierwszy przedstawia dwa zdjęcia – aktora Hugh Jackmana i innego mężczyznę łudząco przypominającego owego aktora, bardzo zaniedbanego. Przy zdjęciach widnieje napis: Nikt jeszcze nie powrócił z Rosji takim jaki przyjechał. Ten kraj szmaci każdego. Innym przykładem może być „słynna nauczycielka”, która stoi przy tablicy. Przy tym memie tekst jest następujący: Z kim graniczy Rosja? Z kim chce!  Oczywiście są to tylko dwa przykłady, ale takich memów jest o wiele więcej.
            Kolejne pytanie brzmiało: według Ciebie o czym najczęściej media informują w związku z Rosją? Odpowiedzi nie powinny wzbudzić zaskoczenia – dziewięćdziesiąt procent ankietowanych wskazało na politykę. Poza tym, wydaje mi się, że właśnie Polaków takie tematy najbardziej interesują. W końcu Rosja jest sąsiadem Polski i wszystko, co dzieje się wewnątrz kraju może mieć ogromne znaczenie dla Polaków. Jednak w tym roku w Angorze pojawiły się artykuły nie tylko o polityce, ale także o kulturze, co może za przykład posłużyć artykuł pod tytułem Romans mniemany, czyli czar i balerina (warto w tym miejscu jeszcze zaznaczyć, że żadna z ankietowanych osób nie wskazała kultury). Artykuł opisuje film „Matylda” będący swojego rodzaju biografią baletnicy Krzesińskiej, która miała romans z przyszłym carem Mikołajem II. Główną rolę zagrała Michalina Olszańska, a w postać Mikołaja II – wcielił się niemiecki aktor Lars Edinger. Film budzi ogromne kontrowersje w Rosji – gwiazda rosyjskich mediów Natalia Pokłońska zwróciła się do prokuratury by skontrolowała produkcję – według niej powinno się zaprzestać rozpowszechniania filmu, który zawiera fałszywe i przekręcające historię dane. Oprócz tego film ma obrażać uczucia religijne prawosławnych. To nie jest pierwsza reakcja dotycząca tego filmu. W lipcu 2016 roku została opublikowana petycja, która wzywała autorów do zaprzestania produkcji zawierającej jawne kłamstwa – do tych protestów podstawę stanowił ukazany w kwietniu trailer.
            Kolejnym artykułem, który interesuje Rosjan (pojawił się na wielu stronach informacyjnych w Rosji) jest Uczta w czasie zarazy. Przedstawia on ślub syna Michaiła Gucerijewa, - głowę rodziny, którą magazyn „Forbes” uznał za najbogatszą familię w Rosji. Tytuł artykułu ukazuje, że nawet w czasie kryzysu, wystawne bankiety nie odchodzą do lamusa. Sama dekoracja kosztowała od trzech do czterech milionów dolarów. Suknia panny młodej, która ważyła dwadzieścia pięć kilogramów, ozdobiona tysiącami kryształków, kosztowała trzysta trzydzieści tysięcy euro. Diadem natomiast kosztował około pięć milionów euro. Wszyscy goście (a było ich sześciuset), zgodnie z inguskim zwyczajem otrzymali prezent, szkatułkę wykonaną ze złota,  malachitu, kryształu górskiego i kryształków Swarovskiego. Ten miły gest kosztował sześćset siedemdziesiąt tysięcy euro. Warto też wspomnieć o oprawie muzycznie wesela. Wystąpili między innymi Jennifer Lopez, Enrique Iglesias, czy Sting. Chociaż to wesele było na ustach wszystkich, nie odbyło się bez kilku skandalów – podczas wesela jednej z zaproszonych dam zginął pierścionek. Oczywiście znaleziono go jak i torebkę od Valentino, która też jakimś cudem zniknęła, choć opiekę pieczętowała osobista służba bezpieczeństwa oligarchy. Jeden z czytelników gazety, w której pojawił się obszerny artykuł na ten temat, zauważył, że wesele odbyło się w czasie prawosławnego Wielkiego Postu. 
            Pojawiały się także artykuły, które łączą w sobie kulturę i politykę. Przykładem może być artykuł pod tytułem Muzyka i polityka na Eurowizji. Reprezentant Rosji Siergiej Łazariew był typowany przez bukmacherów jako zwycięzca Eurowizji 2016, tymczasem zajął trzecie miejsce przegrywając z Australią i Ukrainą. Autor artykułu zwraca uwagę na to, że wśród głosowania profesjonalnego jury, tylko dwadzieścia jeden krajów doceniło występ Rosjanina. Co więcej, kraje, które dawały Rosji najwięcej punktów, tym razem je oszczędziły, przyznając, jak na przykład Armenia tylko dwa punkty. Porażka nie byłaby tak bolesna, gdyby nie fakt, że Jamala, zwyciężczyni tej edycji Eurowizji zaśpiewała piosenkę „1944”, poświęconą tragicznym wydarzeniom z końca drugiej wojny światowej, gdy na polecenie Stalina sowieckie władze deportowały z Krymu między innymi rodaków piosenkarki. Siedemdziesiąta druga rocznica deportacji przypadała cztery dni po finale konkursu. Piosenka ta miała więc przesłanie polityczne i była swoistą odpowiedzią na aneksję Krymu w 2014 roku. Nie dziwi więc podejście Rosjan, którzy do konkursu przystępowali jak do wojny z Ukrainą.  W tym artykule Rosja nie daje za wygraną i za wszelką cenę pragnie zmienić wyniki głosowania – od organizowania petycji, po nawet zaproponowanie obywatelstwa rosyjskiego wygranej piosenkarce.       
            Innym przykładem artykułu łączącego w sobie i kulturę i politykę jest artykuł pod tytułem Putin źle sypia. Chociaż już w lidzie można przeczytać o odbytym szczycie Rosja-Białoruś, który obfitował w wiele ważnych rozmów gospodarczych, nie jest to główny temat. Ważniejsze od postanowień i następstw wiążących się z tym wydarzeniem jest dla reporterów sprawa odpoczynku prezydenta. Podczas krótkiej pogawędki między prezydentami, Łukaszenko zapytał przywódcę Rosji, czy wszystko u niego w porządku. Ten odpowiedział, że ostatnio źle sypia. Kwestia odpoczynku Putina pojawiała się w mediach i kulturze już wiele razy, chociażby w filmie „Prezydent” z 2015 roku, gdzie szef administracji Kremla opowiada o śnie prezydenta. W artykule podejmowany jest jeszcze inny wątek snu Putina, kiedy to mały chłopiec zaciekawiony tym wątkiem postanowił zapytać go o ilość snu, gdyż sam chce zostać prezydentem, a spać lubi. Dopiero potem można przeczytać o postanowieniach szczytu. Informacje te są „okrążone” przez sprawy bardzo błahe – na koniec artykułu opisany jest pokaz mody, który odbył się na zakończenie spotkań oraz zdjęcie, które przedstawia przywódców wpatrzonych w plecy jednej z białoruskich modelek. Może autorzy artykułu, chcieli przedstawić czytelnikom coś innego niż polityka? W końcu i tak wszyscy dobrze zdają sobie sprawę, że Białoruś jest wpatrzona w Rosję jak w obrazek i  pójdzie za nią nawet w ogień, więc jakiekolwiek postanowienia nie przyniosą żadnych znaczących zmian w dotychczasowej polityce.
            W tym miejscu chciałabym przeanalizować artykuły związane z polityką. Wśród najważniejszych wydarzeń, które wydarzyły się w 2016 roku, bez wątpienia można zaliczyć interwencję zbrojną w Aleppo oraz pewne „zgrzyty” na linii Turcja-Rosja i oczywiście wspaniałe pojednanie. Z tym ostatnim wydarzeń można przytoczyć artykuł Erdogan, druh Putina który opisuje spotkanie przywódców Rosji i Turcji. Z zaniepokojeniem to wydarzenie obserwowali politycy w Waszyngtonie i Brukseli, a także stratedzy NATO. Niektórzy wyrażali obawy, że dojdzie do sojuszu „cara” z „sułtanem”. Publicyści także zwracali uwagę na inne aspekty – było to pierwsze spotkanie Erdogana od czasu nieudanego puczu z 15 lipca 2016. To właśnie Putin był pierwszą osobą, która zaproponowała pomoc w czasie niepokoju w kraju. Na dalszy plan zeszły wtedy nieporozumienia z listopada 2015 roku, kiedy został zestrzelony rosyjski myśliwiec. W końcu obydwa kraje są lekceważone przez Zachód, a także łączy ich motywacja polityki – nie chodzi o ideologię i wartości, ale o własne korzyści. W tym artykule widzimy więc Rosję jako egoistę, z którą, wbrew pozorom można negocjować, ale tylko wtedy, gdy kraj boryka się z  podobnymi problemami jak Turcja.
            Sześć procent ankietowanych wskazało, że najczęściej w mediach pojawiają się artykuły o społeczeństwie. Jako przykład artykułu o takiej tematyce pojawiającej się w 2016 roku w Angorze, można podać Postsocjalistyczne miasto skandynawskie, który opisuje Tallin. Ten artykuł ma na celu przedstawienia stolicy Estonii, a co za tym idzie, zachęcenie czytelników do odwiedzenia tego kraju. Z artykułu można dowiedzieć się, że około trzydziestu procent mieszkańców tego miasta to Rosjanie, a rosyjski słuchać na każdym kroku. Próby przeniesienia pomnika żołnierza radzieckiego z centrum Tallina w 2007 roku zakończyły się zamieszkami, w których zginęła jedna osoba, a wiele osób zostało rannych. I chociaż Tallin szczęśliwie ominęły plany socjalistycznych architektów, w stolicy Estonii znajdują się zabytki rosyjskie, jak na przykład sobór Aleksandra Newskiego. Biura turystyczne zachęcają także do odwiedzenia pobliskiego miasto Paldiski, gdzie mieści się dawna sowiecka baza wojskowa, tak zwany „Sowiecki Pentagon”, który przyciąga wielu turystów, przede wszystkim z Zachodu. Warto podkreślić tu, że Zachód jest zainteresowany dawną republiką radziecką, a co za tym idzie, także i jej historią, kulturą.
            Niewiele ponad trzy procent ankietowanych wskazało odpowiedź inne. Kilka osób napisało nawet, co według nich to oznacza – przede wszystkim sprawę militarne i wojskowe. Jak przykład posłuży artykuł Ćwiczenia z zagrożenia. Z artykułu dowiadujemy się, że co czwarty Rosjanin wziął udział od czwartego do siódmego października 2016 roku w ćwiczeniach, które zgodnie z oficjalnymi planami miały być największym przedsięwzięciem w ciągu ostatnich lat. Zwykli obywatele ćwiczyli  nawyki awaryjno-ratunkowe, natomiast profesjonaliści ćwiczyli koordynację działań policji, czy służby zdrowia, trenowali przeprowadzenie ewakuacji oraz szybkie instalowanie punktów sanitarno-dezynfekujących. Do pełnej gotowości przygotowane były schrony, żeby pomieścić całą ludność stolicy. Według artykułu, informację tę podano po otrzymaniu ostrzeżenia od USA, że na tle trwającej wojny w Syrii terroryści mogą rozszerzyć zasięg operacji i zaatakować również rosyjskie miasta. Choć rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow uspokaja, nie sposób zauważyć pewnego wniosku. Czyżby Rosja, która choć terroryzm stawia na trzecim miejscu zagrożeń (po USA i NATO) zaczyna się bać? W końcu tytuł artykułu to „ćwiczenia z zagrożenia”…
            Innym artykułem o tematyce militarnej, może być Szatańska rakieta Putina. Nowa rakieta, która może rozpętać prawdziwe piekło na ziemi i która zastąpi będące na wyposażeniu sił zbrojnych Moskwy od lat siedemdziesiątych rakiety R-36M Wojewoda, zostały określone przez NATO jako Szatan II. Pracę nad nią trwały od 2011 roku, a wejdą do służby w 2018 roku. Dwa lata później ma całkowicie zastąpić wspomniane już przestarzałe rakiety. Szatan zasługuje na swoją nazwę – pocisk jest w stanie zniszczyć terytorium o powierzchni Francji, a także według ministra obrony, nowa rakieta może zmierzać do celu, lecąc zarówno nad biegunem południowym jak i północnym. Pod koniec artykułu autor podkreśla zdanie niektórych komentatorów, który zwracali uwagę na to, że Rosja od dawna planowała zastąpić przestarzałe Wojewody rakietami nowej generacji. W szczególności teraz, Putin wykorzystał okazję, aby pokazać swój „szatański plan”, gdy relacje Rosji z Zachodem stają się coraz bardziej napięte. Niektórzy coraz częściej mówią o zbliżającej się trzeciej wojnie światowej. W tym artykule Putin porównywany jest do szaleńca, który za pomocą szatańskiego planu (czyli więc rakiet o podobnej nazwie) pragnie postraszyć świat.
            Rosja może pochwalić się też czymś innym – rdzewiejącą dumą, czyli Admirałem Kuzniecowem. Chociaż krążownik lotniczy budził powszechny niepokój, gdy ruszał do Aleppo, autor zwraca uwagę na widoczny z odległości wielu  kilometrów gigantyczny pióropusz dymu wydobywający się z komina okrętu. Przypominało to jednostki z czasów pierwszej wojny światowej. Jak pokazał to wcześniejszy artykuł, Rosja stara się unowocześniać swoje sprzęty wojskowe, tymczasem Admirał Kuzniecow i kilka innych okrętów w tym krążownik atomowy „Piotr Wielki” przemieszczały się w kierunku Syrii, by wesprzeć rosyjską operację wojskową. Dalej można przeczytać charakterystykę krążownika lotniczego, którego prześladują awarie jak pożary, brak ogrzewania, czy też cieplej wody. Oprócz tego zdjęcie wskazywało, że właśnie ta rdzewiejąca duma Rosji, pieszczotliwie nazywana „Kuzią” nie płynęła o własnych siłach, tylko była na cumie towarzyszącego mu holownika. Warto zwrócić uwagę na inny artykuł, który znajduje się na tej samej stronie – Rosja jest niebezpieczna, który opisuje wywiad prasowy udzielony przez dyrektora kontrwywiadu Andrew Parkera. Parker przestrzegał przede wszystkim przed wzrastającym zagrożeniem ze strony Rosji, argumentując to chociażby agresywną polityką zagraniczną wykonywaną za pomocą propagandy, szpiegostwa czy sabotażu.  Z jednej strony więc można wywnioskować, że sprzęt chociaż stary, napawa dumą, ale czy jest w stanie zagrozić, skoro musi korzystać z pomocy holownika? Z drugiej natomiast strony widzimy niebezpieczną Rosję, której służby specjalne wciąż działają w różnych częściach świata „tradycyjnymi sposobami”. Warto wspomnieć, że w czasie II wojny światowej Rosja miała najlepiej zorganizowaną służbę wywiadowczą na świecie. Tylko przez „głupotę” Stalina, Rosja została zaskoczona w czasie realizacji planu „Barbarossa”. Skoro służby nadal działają tradycyjnymi sposobami, możemy tylko spekulować, czy to też obejmuje decyzję prezydenta Putina…
                        Jak Angora opisuje Rosję? Chociaż artykuły nie tylko skupiają się na prezydencie Władimirze Putinie, przedstawiając czytelnikom wydarzenia kulturalne, społeczne, wojskowe czy też i sportowe to i tak Rosja nie jest przedstawiona w najlepszym świetle. Ukazany jest chociażby przepych jaki towarzyszy podczas przyjęcia weselnego, Angora nazywa także Rosję egoistycznym krajem, który zrobi wszystko aby wygrać, a nawet ukazywane są słowa, które od razu kojarzą się z czymś złym, jak chociażby słowo „szatańskie rakiety”.  Z drugiej też strony Rosja przedstawiania jest jako kraj potężny, który także może się przygotowywać na ewentualne zagrożenie z zewnątrz i przez to może się też bać. Dwa ostatnie pytania, które postanowiłam zadać w trakcie ankiety, dotyczyły odczucia ankietowanych odnośnie występujących w mediach informacji o Rosji. Jedno z nich brzmiało: czy uważasz, że w polskich mediach za często pojawiają się informacje o Rosji? Ponad trzydzieści jeden procent stwierdziło, że tak, ponad pięćdziesiąt jeden procent, wskazała przeciwną odpowiedź. Dwudziestu sześciu ankietowanych nie ma zdania na ten temat. Oczywiście więcej informacji o Rosji pojawiają się, gdy dzieje się coś ważnego, a w roku 2016 nieobfitującym w spektakularne wydarzenia, to artykuły o śnie Putina, czy o Uczcie w czasie zarazy, zdają się przypominać, że Rosja jeszcze istnieje. Następne pytanie napawa optymizmem – czy uważasz, że polskie media przeinaczają rzeczywisty wizerunek Rosji? Tu aż sześćdziesiąt trzy procent ankietowanych wskazało na tak.
             



ZAŁĄCZNIK NUMER 1
ANKIETA – medialny wizerunek Rosji
Zgodnie z instrukcją, ankietowany miał zaznaczyć tylko jedną odpowiedź (pomijając pierwsze pytanie otwarte). Na 300 ankietowanych, 128 odpowiedzi jest nieważnych (stanowi to 42,66% wszystkich odpowiedzi), ponieważ ankietowani zaznaczyli więcej niż jedną odpowiedź. Prowadzi to do dość smutnego wniosku – społeczeństwo nie potrafi czytać ze zrozumieniem.

Pytanie 1 : Z kim, czym kojarzy Ci się Rosja?
Putin – 51 odpowiedzi
Wódka – 44 odpowiedzi
Stalin – 8 odpowiedzi
Bieda, Cyka Blyat - 5 odpowiedzi
Zima, komunizm, potęga, mocarstwo, – 4 odpowiedzi
Matrioszka, dywany na ścianie, patologia, niedźwiedź, – po 3 odpowiedzi
Alkohol, duży kraj, wojna, Ivan Groźny, absurd, Rush B, Kreml, Syberia – po 2 odpowiedzi
Zróżnicowanie społeczne, kraj posowiecki, kolej transsyberyjska, Krym, Szybkowar, Igrzyska w Soczi, Zaborczy kraj, wyższość, siła, Zenit Sankt Petersburg, Cesarstwo, Cerkiew, kraj, wiocha, Czajkowski, bezwzględnym rządem Putina i konfliktem na tle europejskim, chamstwo,  brak lęku wysokości, car, gopnik, AK, kałasznikow, XS project, Bułhakow, Metro, przyjaciele, las, agresja, moc, mróz, patusy, duże terytorium, strach, barbarzyńcy, Prawosławie, ze mną, sprzęt wojskowy, Hardbass, propaganda, albo jesteś bogaty albo biedny, braterstwo, połowa polityków boi się tego kraju, państwo, debile, idiotyzm, hardkor, Andriej Arszawin, Cheeki Breeki – po 1 odpowiedzi
Pytanie 2 – Z czego czerpiesz informację na temat Rosji?

Pytanie 3 – Według Ciebie o czym najczęściej media informują w związku z Rosją?

Pytanie 4 – Czy uważasz, że w Polskich mediach za często pojawiają się informacje o Rosji?

Pytanie 5 – czy uważasz, że media przeinaczają rzeczywisty wizerunek Rosji?



BIBLIOGRAFIA:
       I.            Artykuły wykorzystane do analizy medialnego wizerunku Rosji:
1.      Uczta w czasie zarazy, pod. red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 15
2.      Muzyka i polityka na Eurowizji, pod. red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 22.
3.      Postsocjalistyczne miasto skandynawskie, pod. red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 25
4.      Putin źle sypia, pod. red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 26
5.      Erdogan, druh Putina, pod. red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 34
6.      Ćwiczenia z zagrożenia, pod red. P.Woldana Angora, 2016, nr 42
7.      Szatańska rakieta Putina, pod red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 45  
8.      Rdzewiejąca duma, pod red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 45
9.      Rosja jest niebezpieczna, pod red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 45
10.  Romans mniemany, czyli czar i balerina, pod. red. P.Woldana, Angora, 2016, nr 47.

     II.            Dodatkowe źródła:
1.      Rosja [online] (29.12.2016) dostępny w: http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Rosja
2.      Who drinks the most alcohol? - consumption by country [online] (09.12.2016) dostępny w:   http://www.worldatlas.com/articles/who-drinks-the-most-alcohol-consumption-by-country.html
3.      T.Dąbrowski, Rola mediów w kształtowaniu wizerunku [online] (29.12.2016) dostępny w: http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/dabrowski_mir9_2013.pdf
4.      Czym jest wizerunek? [online] (29.12.2016) dostępny w: http://wizerunek.blox.pl/2007/09/Istnieje-wiele-piarowych-definicji-wizerunku.html
5.      Wizerunek (w:) Inny Słownik Języka Polskiego PWN P-Ż, PWN, Warszawa 200.
6.      Wizerunek. W: W. Pisarek (red.) Słownik terminologii medialnej. Wydawnictwo Uniwersitas, Kraków



[1] T.Dąbrowski, Rola mediów w kształtowaniu wizerunku [online] (29.12.2016) dostępny w: http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/dabrowski_mir9_2013.pdf
[2] Ibidem
[3] Ibidem
[4] Czym jest wizerunek? [online] (29.12.2016) dostępny w: http://wizerunek.blox.pl/2007/09/Istnieje-wiele-piarowych-definicji-wizerunku.html
[5] Wizerunek (w:) Inny Słownik Języka Polskiego PWN P-Ż, PWN, Warszawa 200.
[6] Wizerunek. W: W. Pisarek (red.) Słownik terminologii medialnej. Wydawnictwo Uniwersitas, Kraków
[7] Szczegółowe wyniki ankiety znajdują się w załączniku nr1
[8] Who drinks the most alcohol? - consumption by country [online] (09.12.2016) dostępny w:   http://www.worldatlas.com/articles/who-drinks-the-most-alcohol-consumption-by-country.html
[9] Rosja [online] (29.12.2016) dostępny w: http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Rosja

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Alfabet koreański

Ciekawostki językowe - język koreański - wymowa

Klasyfikacja Demonów Słowiańskich