Ikona i Topór
Nic lepiej nie ilustruje charakterystycznego dla dawne Rusi
związku materialnej walki z duchowym uniesieniem niż dwa przedmioty, jakie
tradycyjne wieszano na honorowym miejscu na ścianie każdej chłopskiej chaty: topór
i ikona.
Topór był podstawowym narzędziem Wielkorusi, niezastąpionym
instrumentem podporządkowywania lasu potrzebom człowieka. Topór był środkiem
płatniczym i zakopywali je wraz ze zmarłym. Był narzędziem
wszechstronnego użytku. Nadworna broń monarchii rosyjskiej. Główna broń do
tłumienia rebelii w XVII wieku oraz przez chłopów do terroryzowania
prowincjonalnych wielmożów i urzędników podczas ich powstań. Żywy symbol oporu.
Trzy śmierci Tołstoja, Wiśniowy sad Czechowa – tu pojawia się motyw toporu.
Ikona, czyli obraz
religijny, była wszechobecnym przypomnieniem wiary, dającym doświadczalnym
przez los mieszkańcom pogranicza poczucie prawdziwego bezpieczeństwa i wyższego
celu. Historia ikon ujawnia się zarówno
stanowiącą ich podłoże łączność z Bizancjum, jak i oryginalność ewolucji
kultury ruskiej, choć pierwsze ikony najprawdopodobniej powstały w Egipcie i
Syrii jako portrety nagrobne. Walka ikonoklastów z mnichami by osłabić ich
władzę i zniszczyć wszystkie ikony. Przegrali a w 787 roku oddawanie czci
ikonom zostało usankcjonowane na drugim soborze nicejskim – ostatnim z siedmiu
uznanych przez świat prawosławia za powszechnie obowiązujący.
Pierwsza ikona – została cudownie odbita przez Jezusa z
litości dla trędowatego króla z Edessy. Teologia wyrażana obrazami.
Tendencje, zauważalne już w XI i XII-wiecznym malarstwie
bizantyjskim i rozwijane w okresie późniejszym:
Odrealnianie postaci na ikonach
Wprowadzenie niespotykanego dotychczas bogactwa szczegółu,
kolorów oraz kontrolowanej intensywności emocjonalnej.
Każde miasto miało swoją odrębną sztukę malowania, np. Nowogród
– żywe kompozycje o kanciastej linii i czystych barwach, dominowała jasna
czerwień, Twer – dominował kolor jasnoniebieski, Psków – podobnie jak w
Nowogrodzie, większy nacisk na rozjaśnianie pozłoty na szatach, Jarosławl –
wiotkie, wydłużone postacie, podzielając ogólne zamiłowanie do prostszej i
bardziej wystylizowanej kompozycji.
Postać Andrieja Rublowa – trójca starotestamentowa
Rzeźba była w Moskwie nie znana, płaskorzeźba w czasach
kijowskich całkowicie zanikła
Rozwój malarstwa ikon i kultu nastąpił w XIII i XIV wieku w
okresie osłabienia władzy politycznej. Obrazy ukazywały wizerunek wyższego
autorytetu, rekompensując nadszarpnięty status świeckich książąt. W rezultacie
ikona była często ucieleśnieniem najwyższą władzę zbiorowości, przed którą
składano przysięgi, rozstrzygano spory oraz kroczono do boju.
Najbardziej czczona ikona na Rusi – Bogurodzica
Włodzimierska.
Rozwój ikonostasu – przegrody z ikonami, stanowiącej
najbardziej oryginalny wkład Rusi w zastosowanie ikon. Najstarszy zachowany
ikonostas – w Moskwie na Kremlu w soborze Archanioła (Rublow)
Car jest żywą ikoną Boga jak całe cesarstwo prawosławia jest
ikoną niebieskiego świata.
Bibliografia: J.H. Billington, Ikona i Topór. Historia kultury rosyjskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Komentarze
Prześlij komentarz