Wstęp do hinduizmu
- Sanatanadharma (wieczna tradycja) – pojęcie hinduizmu
Pojęcie hinduizmu pojawiło się stosunkowo
późno – dopiero w XIX wieku Anglicy zaczęli używać tej nazwy. Właściwym
określeniem hinduizmu jest sanatanadharma.. To bardzo szeroki termin, w którym
zawiera się głęboka wewnętrzna mądrość. Z sanatana dharmy wyłoniły się:
współczesny hinduizm, buddyzm, dżinizm i sikhizm, wywarła ona także znaczący
wpływ na wiele innych późniejszych religii i tradycji. Termin sanatana dharma
odnosi się do rzeczywistości wiecznej. Sanatana dharma odzwierciedla bogactwo i
głębię nauki o Jaźni w jej czysto filozoficznym, dlatego wysoce racjonalnym i
nieodparcie pięknym, sensie.
- Sansara i reinkarnacja w hinduizmie
Dosłownie oznacza „nieustające wędrowanie”
czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od
niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami
boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w
zależności od nagromadzonej karmy. W buddyzmie wyzwolenie z
sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która
prowadzi do nirwany.
Łańcuch/krąg kolejnych wcieleń po śmierci.
Dusza wędruje i naradzamy się w nowym ciele. Dusza zmienia ciało jak człowiek
ubranie. Dotyczy wszystkiego, uznaje istnienie różnych planet światów,
wymiarów. Świat materialny jest więzieniem a świat ducha czymś dobrym,
honorowym.
- Moksza jako cel praktyk hinduistycznych
Jest to wyzwolenie, wyrwanie się z kręgu
sansary i tym samym zaprzestanie przyjmowania kolejnych wcieleń po śmierci (reinkarnacji).
Jest to doświadczenie za życia, jakie towarzyszy całkowitemu rozpadowi
identyfikacji z ego. W tym sensie moksza może być rozumiana jako stan
jedności z Bogiem.
Jeden z terminów na określenie religijnego
celu w hinduizmie.
Możliwy do osiągnięcia różnymi sposobami,
m.in. przez praktykę medytacji lub bhakti (akt całkowitego
oddania się Bogu). Odpowiednik oświecenia znanego w buddyzmie.
- Pojęcie dharmy i karmy
Dharma – najwyższe prawo, właściwa droga,
ścieżka, prawda, dobra karma. W
klasycznych tekstach braminizmu słowo to oznaczało zespół podstawowych praw karmicznych.
We współczesnym hinduizmie dharma to jednocześnie nazwa
podstawowych zasad etycznych, jakimi powinien kierować się każdy wyznawca -
obejmujących obowiązek pracy, założenia rodziny, spłodzenia i wychowania dzieci
oraz na starość próby osiągnięcia wyzwolenia. Dharma jako powinność to
wypełnianie obowiązków społecznych i religijnych.
W buddyzmie Dharma jest jednym z
podstawowych terminów. Posiada wiele znaczeń: Prawo powszechne, ostateczna
rzeczywistość, Doktryna buddyjska, nauki Buddy, Prawda, Zjawiska, Rzeczy,
elementy, atomy
Karma - dobre działają skutkują dobrą karmą (inaczej
Prawo Wielkiego Powrotu). kosmiczne prawo przyczyny i skutku; koncepcja,
zgodnie z którą każdy czyn jednostki będzie miał wpływ na przyszłość tej
jednostki (choć niekiedy dopiero w jednej z przyszłych inkarnacji). Podstawowa
zasada filozofii hinduistycznej, buddyjskiej i dźinijskiej.
Każdy jest odpowiedzialny za własne życie,
cierpienie i szczęście, jakie sprowadza na siebie i innych. Ludzie wyznający
hinduizm również często mówią, że karma jest zrobieniem złego uczynku, który
trzeba odpracować albo zrobić coś dobrego w zamian. Czyli czasami karma jest
traktowana jako kara.
2) buddyzm: Karma jest podstawowym i bardzo
ważnym pojęciem we wszystkich szkołach buddyzmu i oznacza tu jedynie
"zamierzone działanie". Nie oznacza więc rezultatu (określanego jako
owoc), efektu czy przeznaczenia.
W buddyjskiej karmie nie ma fatalizmu.
Buddyjskie prawo karmy opisuje, że działania, których rezultaty
"zaowocowałyby" cierpieniem w następnym odrodzeniu, mogą być wyparte
przez nowe działania jeszcze przed śmiercią, których rezultaty
"zaowocują" szczęściem w następnym odrodzeniu. Prawo owe karmy
wykazuje również, że te rezultaty doświadczane są tylko przez istotę, która
nagromadziła ich przyczyny i nikt nie może zbawić tego "z zewnątrz"
lub tym bardziej potępić.
- Joga i jej nurty (dżnana joga, karma joga, bhakti joga, hatha joga)
Joga- więź, zjednoczenie, ujarzmienie. Jest ścieżka do osiągnięcia
fizycznej/duchowej doskonałości, zjednoczenia z absolutem. Każda ścieżka
doskonalenia umysłu, ciała, ducha. Na końcu zawsze jest Moksza. W ujęciu
religijnym prowadzić ma to do przezwyciężenia prawa karmy i wyzwolenia z kręgu
wcieleń (sansara).
-
Dżnana- rozwój intelektualny. Zdobywanie
wiedzy i prawdy.
- Karma
joga- altruistyczne działania. Poświęcenie się dla innych. Polega na dążeniu do
wyzwolenia poprzez bezinteresowne działanie.
-
Bhakti joga- oddanie osobistemu bogu.
- Hatha
joga- doskonalenie ciała. Bazuje głównie na pozycjach ciała asana, sześciu
procesach oczyszczających krija oraz na kontroli oddechu (pranajama).
- Kosmologia hinduistyczna (purusza i prakriti, cykliczność kosmosu)
Świat duchowy (Purusza) i materialny
(Prakriti). Purusza to ten, kto kontroluje i raduje się prakryti (naturą),
czyli inaczej Iśwara – znawca, który kontroluje zarówno naturę
materialną, Maję, jak i duszę indywidualną Dźiwę oraz
panuje nad nimi. Prakriti oznacza początkową, pierwotną substancję
stworzenia (natura).Jest energią rodzaju żeńskiego, kontrolowaną przez Brahmę (Stwórcę).
Prakryti jest zawsze zależna. Zarówno żywe istoty, jak i materia znajdują
się pod panowaniem, kontrolą.
Księgi hinduistyczne: śruti i smriti (Wedy,
Upaniszady, eposy: Ramayana i Mahabharata)
Śruti – najstarsze, bezautorowe, wg
tradycji podyktowane przez bogów. księgi objawione (dosł. Usłyszane) –
kategoria świętych tekstów hisnduistycznych, do których należą Wedy -
mitologiczne (np. Atar weda) i
Upaniszady – abstrakcyjne, filozoficzne teksty. Nie posiadają autora, ich
powstanie przypisuje się boskiej inspiracji.
Smitri - (dosł. Zapamiętane) – kategoria
świętych tekstów hinduistycznych; zgodnie z tradycją, ich autorem jest
człowiek-postać historyczna. Do kategorii tej należą Parany (poruszają tematy
takie jak: historia, religia, tradycja.) oraz eposy (między innymi
Ramajana i Mahabharata).
- Hinduistyczny podział społeństwa na warny; uzasadnienie metafizyczne
Podział na warny: podział kastowy, inaczej
(raczej) klanowy. Mamy 4 podstawowe warny – bramini (kapłani, mnisi, nie mają
własności, żyją z ofiar [podarunków], zajmują się duchem, jako tym co
ważniejsze od ciała), Kszatriowie (arystokraci, wojownicy, politycy,
administratorzy), wajsjowie (kupcy i rzemieślnicy), siutrowie (chłopi, lud
pracujący, robotnicy), nietykalni (inaczej dżandalowie; są poza warną, zajmują
się pracą związaną z brudem i śmiercią).
Miliony wcieleń – jeżeli żyje się dobrze,
cnotliwie to w następnym wcieleniu można urodzić się w kaście wyżej, nawet jako
Bóg (w Hinduizmie Bogowie są śmiertelni).
Formuła „atman jest brahmanem” i jej
interpretacja
Ataman to hinduistyczna koncepcja wiecznej
duszy, obecności cząstki ducha absolutnego w człowieku, to prawdziwe „ja”,
cząstka jako część absolutu, jej fundament.. Z kolei brahman to Duch absolutny, duchowa jedność wszelkiego istnienia.
Jest to ludzkie istnienie, Brahman jest jak wielkie ognisko wyszczelające
iskry.
- Maya – koncepcja iluzoryczności świata
Maja – iluzja świata materialnego. Samo
słowo oznacza coś, czego nie ma; w wedyzmie jest to nadprzyrodzona, iluzoryczna
moc bóstwa w formie Dewi; manifestacja boskiej energii; w wedancie i buddyzmie
ułuda zasłaniająca rzeczywistość. Maya jest iluzją, namacalną i mentalną
rzeczywistością codziennie absorbującą świadomość żywych istot, zakrywającą
przed nimi prawdę na temat tożsamości i ich związku z Brahmanem. Wg hinduizmu maja oddziałuje głównie poprzez tzw.
fałszywe ego (ahamkara), czyli utożsamianie się z materialnym ciałem, oraz
poprzez przywiązanie do posiadanych rzeczy (mameti). Pokonanie wpływu mai jest
konieczne do wyjścia z cyklu sansary i osiągnięcia wyzwolenia (mokszy).
- Mohandas Gandhi i jego koncepcja biernego oporu (satyagraha)
Mohandas Karamchand Gandhi (ur. 2
października 1869 w Porbandarze, zm. 30
stycznia 1948 w New Delhi), zwany: Mahatma Gandhi, albo po
prostu: Mahatma, co w sanskrycie znaczy wielka dusza –
jeden z twórców współczesnej państwowości indyjskiej i
propagator pacyfizmu jako środka nacisku politycznego.
Bierny opór to sprzeciw bez używania siły
fizycznej lub bez większej aktywności. Za jego twórcę uznaje się Mahatmę
Gandhiego, który zachęcał swoich rodaków, by w ten sposób przeciwstawiali się
brytyjskim władzom kolonialnym w Indiach. Tzw. ustawa Rowlatt z roku
1919 upoważniała rząd do uwięzienia wszystkich winnych zamieszek bez
przeprowadzenia procesu sądowego. W Pendżabie miała miejsce
masakra Amritsar, w której z ręki
Brytyjczyków zginęło 379 ludzi. Zostawiła ona w narodzie poczucie
głębokiej traumy, spowodowała także wybuch powszechnej nienawiści oraz liczne
akty przemocy.
Gandhi potępił zarówno postępowanie
Brytyjczyków jak i akcje odwetowe Hindusów. Sławna stała się jego oferta
złożenia kondolencji Brytyjczykom, którzy ucierpieli, oraz skazania winnych
zamieszek. Propozycja została przyjęta po bardzo emocjonalnej przemowie
Gandhiego, w której argumentował, że każda przemoc jest zła i nie można jej
niczym usprawiedliwić. Ponadto twierdził, że Hindusi nie powinni karać
niewinnych brytyjskich cywilów, którzy przecież nie są sprawcami rasowej
nienawiści, wzniecanej przez rząd kolonialny.
Według Gandhiego „bierny opór powstał jako
broń ludzi słabych; nie wyłącza on możliwości, że dla osiągnięcia celu użyją
fizycznej przemocy”. Stworzona przez niego filozofia walki bez użycia przemocy
znana jest także pod sanskrycką nazwą satyāgraha. Ma ona swoje
źródło w ahinsie, występującej w indyjskich religiach zasadzie
nieszkodzenia nikomu.
Bierny opór propagował także Martin
Luther King. W Polsce lat 80. XX wieku był stosowany m.in.
przez Ruch Wolność i Pokój.
Komentarze
Prześlij komentarz